Czy kojarzysz niezwykle estetyczne oraz eleganckie gadżety reklamowe, wykonane ze skóry, materiałów skóropodobnych czy papierów, na których znajdowało logo firmy czy hasło reklamowe. Są to bez wątpienia ekskluzywne produkty, które będą świadczyć o prestiżu firmy.
Gadżety te można stworzyć przy pomocy techniki tłoczenia. Jest to sprawdzona forma znakowania, która jednocześnie nie ma zbyt szerokiego zastosowania. Wykorzystuje się ją w przypadku materiałów, które w łatwy, a zarazem trwały sposób się odkształcają. Najczęściej stosuje się skórę, materiały skóropodobne, tekturę bądź papier.
Jak wygląda tłoczenie?
Pierwszym etapem tłoczenia jest stworzenie matrycy ze wzorem. Jest to specjalna płytka, na której wybija się dany wzór w negatywie. Ważne jest, aby element ten był wykonany z materiału podatnego na obróbkę, a oprócz tego stosunkowo wytrzymałego. Dlatego też najczęściej stosuje się matryce wykonane z mosiądzu.
Kiedy już matryca zostanie wykonana, należy ją zamontować w maszynie tłoczącej. Przy pomocy specjalnej miary operator umieszcza pod maszyną obrabiany produkt, po czym obniża się ramię maszyny, odciskając w odpowiednim miejscu dany wzór.
W większości przypadków proces ten przeprowadzany jest w temperaturze pokojowej. Jeśli jednak zachodzi taka potrzeba, można podgrzać matrycę maksymalnie do kilkudziesięciu stopni.
W zależności od potrzeb i oczekiwań klienta, wykonuje się tłoczenie bezbarwne lub z przebarwieniami, które nieco uwydatniają logotyp. Obie wersje natomiast są niezwykle eleganckie.
Zastosowanie tłoczenia
Technika ta najczęściej wykorzystywana jest w przypadku tworzenia zdobień bądź umieszczania logo firmy na różnego rodzaju, ekskluzywnych produktach. Są to przede wszystkim różnego rodzaju breloki, kalendarze, notesy, torby, teczki, portfele i wiele innych. Można także tworzyć eleganckie okładki na dyplomy i teczki konferencyjne.
Klientami firm zajmujących się tłoczeniem są przede wszystkim zakłady produkcyjne różnych branż. Jednak wiele przedsiębiorstw proponuje także usługi wykonywania tłoczenia napisów czy logotypów na zamówienie. W takich wypadach należy zamówić odpowiednią liczbę produktów, a także przesłać dokładny projekt, uwzględniający zarówno rodzaj samej grafiki, jak również miejsce jej położenia na produkcie. Należy jednak pamiętać, aby wybrać odpowiedni materiał, na którym wykona się tłoczenie – powinno być one podatne na tego rodzaju obróbkę. W razie potrzeby dobrze jest również dopytać wykonawców. Zazwyczaj z doświadczenia wiedzą oni, jaki materiał najlepiej spełni oczekiwania klienta.
Z tego rodzaju usług korzystają najczęściej firmy pragnące stworzyć ciekawe i ekskluzywne gadżety reklamowe.
Jeśli chodzi o wielkość tworzonych logotypów czy napisów, to są one uzależnione od rodzaju i wielkości maszyny. Każda z nich posiada specjalny stół z miarą, dzięki której można w prosty sposób ustalić miejsce, w którym znajdzie się tłoczenie.